Onze visie
Algemeen
De Asch van Wijckschool is een ontmoetingsschool waar onze kinderen leren in een veilige en uitdagende leeromgeving. Wij verzorgen onderwijs dat past bij de veelzijdigheid van kinderen. Onze school is een plek waar wij met elkaar en van elkaar leren. Onder leren verstaan we: het vergroten van kennis en vaardigheden, het ontplooien van talenten, het bevorderen van de zelfstandigheid en het ontwikkelen en toepassen van sociale vaardigheden.
Op de Asch van Wijckschool krijgen de kinderen een brede en sterke basis mee om met vertrouwen een volgende stap te zetten in de maatschappij.
De Asch van Wijckschool biedt uitdagend en passend onderwijs. De ontwikkeling van vaardigheden als communiceren, samenwerken, probleemoplossend vermogen hebben, kritisch denken en reflecteren zijn geïntegreerd in ons onderwijs.
Onze kernwaarden zijn verbinding, veiligheid, vertrouwen en verantwoordelijkheid. Deze vier woorden vormen de basis in ons dagelijks handelen. Vanuit deze kernwaarden hebben we ook onze schoolregels geschreven. Deze zijn zichtbaar in de school en laten we doorleven in ons handelen.
Levensbeschouwelijke visie
De Asch van Wijckschool is een open christelijke ontmoetingsschool. Dit komt tot uiting in betrokkenheid, respect en zorgzaamheid naar onszelf en de ander. Wij gebruiken de bijbel als bron van inspiratie en als culturele achtergrond tijdens vieringen. Op onze school is iedereen welkom. Wij staan open voor en schenken aandacht aan alle achtergronden, culturen en religies.
Pedagogische en onderwijskundige visie
Op de Asch van Wijckschool stellen wij de drie basisbehoeften van een kind centraal: relatie, competentie en autonomie.
Relatie
Kinderen hebben behoefte aan een veilige en vertrouwde leeromgeving, waarin zij zich geaccepteerd en gewaardeerd voelen. Dit begint bij zelfacceptatie. De ervaring dat anderen je waarderen zoals je bent is daarnaast de basis voor een goede relatie met jezelf en de ander. Op de Asch van Wijckschool creëren we een leeromgeving waarin kinderen een beroep leren en durven doen op anderen en het vanzelfsprekend vinden om anderen te helpen.
Competentie
Competent voelen en zijn heeft te maken met het vertrouwen en plezier ervaren in eigen kunnen. Bij de Asch van Wijckschool zetten de kinderen hun van nature nieuwsgierige houding in om te ontdekken, te leren en te creëren. Onze rijke speel- en leeromgeving stimuleert de kinderen hierin.
Autonomie
Zelf doen, zelf ontdekken en zelf problemen oplossen worden bij ons gestimuleerd. Wanneer kinderen autonoom worden opgevoed, ontwikkelen zij zelfstandigheid. Autonoom zijn vraagt om het leren nemen van verantwoordelijkheid. De methodes De Vreedzame School en Coöperatief Leren stimuleren kinderen verantwoordelijkheid te dragen voor zichzelf en de ander, zodat zij zelfstandige en verantwoordelijke personen worden die zich bewust zijn van hun eigen en andermans leerproces.
Onze kernwaarden
Verbinding
Wij zoeken steeds naar de verbinding tussen de leerstof, de doelen en de belevingswereld van de kinderen. Samen met de kinderen zorgen onze leerkrachten voor een veilige sfeer waarbinnen overlegd wordt over het ontwikkelproces.
De verbinding tussen kinderen, ouders en leerkrachten is een belangrijke waarde voor ons. Ook de verbinding tussen teamleden onderling en verbinding met onze partners, die ons onderwijs aanvullen en verrijken, vinden wij van grote belang.
Veiligheid
Je veilig voelen en mogen zijn wie je bent, zijn belangrijke aspecten om jezelf te ontwikkelen. Wij willen dat kinderen, leerkrachten en ouders zich gezien, gehoord, geaccepteerd en gewaardeerd voelen en dat ze ervaren dat ze erbij horen. Onze school is een veilige plek waar kinderen leeftijdsgenoten ontmoeten en een plek waar zij kennismaken met verschillen in normen, waarden en omgangsvormen in onze samenleving. Onze kinderen krijgen de ruimte om te mogen ontdekken waar grenzen liggen en om fouten te maken en te herstellen.
Vertrouwen
Ouders vertrouwen hun kinderen aan onze zorg toe. Als ouders en school werken wij in wederzijds vertrouwen aan de ontwikkeling van de kinderen. Dit is de basisvoorwaarde voor goede samenwerking.
Door vertrouwen uit te spreken en uit te stralen naar de kinderen en elkaar, groeit het zelfvertrouwen.
Verantwoordelijkheid
Wij stimuleren kinderen verantwoordelijkheid te dragen voor zichzelf en de ander, zodat ze zelfstandige en verantwoordelijke personen worden die zich bewust zijn van hun eigen leerproces: ze voelen en tonen eigenaarschap. Als leerkrachten, ouders en kinderen nemen en delen wij deze verantwoordelijkheid.
Burgerschap
De Asch van Wijckschool is een school waar elk kind mag zijn, ongeacht achtergrond, religie en overtuiging. Dit is altijd vanuit respect en verdraagzaamheid. Wij bereiden kinderen met ons onderwijs voor op de taken en rollen die ze nu en in de toekomst in de maatschappij gaan vervullen. Democratie, participatie en identiteit zijn hierin de pijlers.
Democratie
Wij leren kinderen conflicten op te lossen op een vreedzame manier. Onze kinderen gedragen zich vanuit respect voor anderen en algemeen aanvaarde waarden en normen in Nederland. Zij ondernemen actie om in de eigen gemeenschap mensen- en kinderrechten op het gebied van vrijheid, veiligheid, gelijkheid en respect te realiseren.
Participatie
Onze kinderen werken samen aan een sociaal en ruimtelijk stimulerende en aangename leef-, speel- en leeromgeving.
Identiteit
Onze kinderen voelen zich medeverantwoordelijk voor het recht op eigen ontplooiing en die van anderen. Zij kunnen een serieuze en respectvolle dialoog met anderen aangaan.
Een ambitieus onderwijsteam
Het onderwijsteam van de Asch van Wijckschool wordt gevormd door enthousiaste, ambitieuze en deskundige professionals. Zij spannen zich in om een omgeving te creëren, waarin ouders en kinderen zich vertrouwd voelen en zichzelf kunnen zijn.
Ons onderwijsteam stelt hoge eisen aan zichzelf en aan onze kinderen. Wij dragen een gezamenlijke visie uit. Wij zijn laagdrempelig en toegankelijk. Dit kenmerkt zich door een open (luister)houding en een goede communicatie. Wij streven er naar het beste uit de kinderen te halen en stellen daarbij passende doelen. Wij blijven zoeken naar manieren om aan te sluiten bij de behoeftes van onze kinderen. Wij betrekken onze kinderen bij hun ontwikkeling en vinden eigenaarschap hierin belangrijk. Wij denken in mogelijkheden en streven naar een groei-mindset. Wij staan open om van elkaar te leren.
Betrokken ouders
Wij gaan uit van de gezamenlijke verantwoordelijkheid van ouders en leerkrachten voor de ontwikkeling van onze kinderen; ieder vanuit eigen mogelijkheden, vaardigheden en deskundigheid. Als school zijn wij eindverantwoordelijk voor het bieden van goed passend onderwijs volgens onze visie. Ouders worden bij de Asch van Wijckschool actief betrokken bij de ontwikkeling van hun kind(-eren) en de werkwijze bij ons op school. Met de activiteiten die wij voor ouders organiseren en die ouders zelf organiseren, beogen we een wisselwerking tussen thuis en school, gericht op het welzijn van de kinderen en een verbetering van hun kansen.
Nieuwsgierige en bewuste leerlingen
Onze kinderen zijn betrokken bij ons onderwijs doordat het aansluit bij hun belevingswereld. Wij bieden betekenisvolle thema’s aan en de ruimtes zijn betekenisvol ingericht. Onze kinderen gaan enthousiast aan het werk door middel van de materialen en methodes waarmee zij werken.
Zij zijn zich bewust van en hebben inzicht in hun eigen gedrag, hun mogelijkheden en hun talenten. Onze kinderen leren waar zij wel en niet goed in zijn. Relativeringsvermogen is hierin van belang. Zij leren zelf keuzes maken. Onze kinderen geven zelf aan waar zij hulp bij nodig hebben en wat zij nodig hebben om verder te komen.
Kortom: de Asch van Wijckschool, een school waar jij mag zijn!